Laura in Noorwegen || Gezellig tussen de schapen!

Gezellig een middag/avond 'vechten' met de schapen!

Hallo allemaal!

OH MY GOD! Vandaag was echt zoooo ontzettend leuk en gaaf! <3! Het begon wat minder leuk maar uiteindelijk was het echt super!

Rond een uurtje of 8 vanmorgen werdt ik wakker onder een heerlijk dik warm winterdek bed en hoorde in de verte wat schapen bellen rikelen. Maar aangezien ik nog een uur had bleef ik nog maar lekker even doezelen tot de wekker om 9 uur ging. Want om half 10 zouden we met zijn d3en ontbijten. Na het eten had ik vrije tijd tot half 2 want dan zou er een jonge kwamen die ons ook kwam helpen. Volgens mij was zijn naam iets als mike, ik weet het niet meer hihi! Maar goed dus daar ging ik dan samen met Kjersti en Ooi de hond (Je schrijft het vast anders maar zo klinkt het. Ze was trouwens ook helemaal happy toen ze mee mocht! Zo grappig om te zien, je ziet echt dat ze het heerlijk vind om te werken!) naar beneden toe om de schapen uit het land te halen. Ook kreeg ik twee van die walking sticks mee waar ik echt blij mee was! Want soms was het best wel stijl naar beneden en zo heb je toch wat meer steun. Uiteindelijk kwaren we beneden en Ooi verzamelede alle schapen terwijl ik in de buurt van het hek bleef staan zodat ze daar door heen gingen. En daarna begon de klim naar boven die ik alleen deed terwijl ik achter de schapen aan liep. Nou dat was wel een beetje wat moeilijker! Want naar beneden lopen gaat natuurlijk heel makkelijk maar weer naar boven is een ander verhaal! Soms heb ik dan ook echt even stil gestaan om weer op adum te komen. Op een geven moment voelde ik mijzelf echt een beetje verdwaald en toen ging er ook nog een groep de andere kant op die ik zelf niet meer bij de andere groep kreeg aangezien er te veel bomen waren. Gelukkig kwam Kjersti toen ook al weer aangelopen met Ooi omdat ze nog wat meer naar beneden waren gegaan om te kijken of er nog schapen waren. Uiteindelijk waren alle schapen boven die in dat stuk stonden en gingen ze naar binnen. Toen kon het feestje beginnen, want nou was het dus tijd om een schaap te grijpen en hoppa in de weegschaal te zetten..

Als eerst liet Kjerstimij zien hoe het moest. Gewoon een schaap om zijn hals vast grijpen en dan met je been er overheen zodat hij tussen je benen zit en met je knieeen tegen aan duwen en hem/haar dan het hok uit krijgen zo de weegschaal in.. Nou daar ging ik dan op naarhet eerst schaap enik moet zegen dat het harstikke goed gind en ik het stiekem wel heel erg leuk vond, een schaap grijpen en hem zo het hok uit duwen. Natuurlijk waren sommige wat sterker dan de andere en soms sprongen ze ook gewoon terwijl je ze tussen je benen had. Wanneer je een schaap had moest je het laats nummer van de oormarkers zeggen. Dit kon bijvoordbeeld 123 zijn, daarna werdt het herhaald en werdt het schaap in de weegschaal gezet. En deze had drie opties. 1. Meteen naar de slacht. 2. Ze bleven leven. 3. Ze moesten nog meer bij gevoerd worden. Daarna deed je het schaap in het hok waar die in moest al ging dat ook niet altijd even goed.... dus rende je er al weer achter aan haha! Maar gelachen hebben we zeker!

Zo gingen we door tot volgens mij eenuurtje of half 5 en toen hebben we wat brood gegeten.Waarna we weer verder moesten, want er waren nog drie groepen die gewogen moesten worden maar hierzaten de moeders niet meer bij dus die hoefde we ook niet meer te scheiden, wat fijner was. Ik moet wel toegeven dat toen we weer verder ging na het eten ik wel al wat mooier werd en wat meer pijn in mijn handen kreeg. Want je grijpt toch elke keer weer zo'n schaap vast. Uiteindelijk was deze groep ook weg en gingen we op naar de laatste groep. Waar we helaas een dood schaap zonder hoofd en half opgegeten. Dus dat was helaas wat minder maar goed het hoord er bij. Kjerstibaalde duidelijk wel want we hadden gisteren al vogels gezien die de resten opeten, grote zwarte. Dus ze baalde dat we er niet zijn gaan kijken gisteren en misschien hadden we het nog kunnen redden en misschien ook niet. Maar omdat we het hoofd misten wisten we dus ook niet welk nummer het was en we miste er ook al één bij de slacht schapen dus dat ging ook niet echt helemaal goed. Wel werdt er de hele tijd een dolletje om gemaakt dat we schaap 244 miste, dus dat was dan weer wel grappig :P!

Uiteindelijk waren ze iets voor half 8 klaar met alle schapen wegen en toen moesten we nog bellen en halsbanden bij een aantal moeders (denk ik) af halen en de gekleurd schapen sorteren van de witte die ook naar de slacht gaan. Deze kregen namelijk nog een speciaal label waar mee je duidelijk maar dat je de huid terug wilt, want deze verkopen ze dan ook weer door.

Uiteindelijk waren we rond een uurtje of 8 klaar en was het tijd voor het eten. En we zouden vis eten, ze wisten al dat ik het nog nooit gegeten had maar goed ik dacht ik ga het gewoon proberen en ze begonnen met zalm. En opzich was het wel te eten maar het is nou niet dat ik der echt sta te springen om het nog eens te eten haha! Verder hadden we er rijst en salade bij dus heb weer heerlijk gegeten! Oh ik kreeg trouwens ook te horen dat ik een natuurtalent ben in het handelen van de schapen! Dus een schouderklopje voor mijzelf!

En nu zit ik weer op mijn kamer, heerlijk gedoucht en met pijnlijke handen, dus hopelijk heb ik morgen geen spierpijn want om 8 uur moet ik al weer aantreden voor het ontbijt en om half 9 gaan we weer aan de slag, wat er moet nog wat gesorteerd worden sommige schapen zullen we naar het veld bij haar ouders brengen wat via een weg gaat dus dat gaat ook nog wat worden!

Nu ga ik lekker een kop thee drinken en lekker naar mijn bedje toe, want dit verhaal is al weer lang genoeg denk ik zo! (hopelijk ben ik niks vergeten!) En dan schrijf ik jullie morgen weer!

Liefs,
Laura

(Sorry voor fouten en dat soort dingen, ik heb de blog niet nagelezen!)

Reacties

Reacties

Ron

Zo te lezen heb je een super gezellige dag gehad. Hartstikke leuk voor je! xxx

Mamsje

Wat een verhaal zeg. Dit is echt keihard werken. Een natuurtalent. Ik had niet anders verwacht. Je kan jou echt alles laten doen he. Gaaf hoor. Ben blij dat je het naar je zin hebt. En zalm gegeten lachen hoor. Ik denk dat als je terugkomt veel meer lust dan voorheen. Rust nu maar lekker uit. Zal wel lukken na dit harde werken. Morgen weer vroeg dag. Dikke kus xxx

Eef

Lau! Wat gaaf allemaal zeg :D Als ik dit zo lees krijg ik ook echt weer heimwee naar mijn avontuur... Maar dit is JOUW avontuur natuurlijk! Ik hoop voor je dat je er net zo enthousiast over blijft als je nu bent, heerlijk! En uuh... Je zal wel übergespierd en in topconditie thuis komen ;) Kus!

Lynn

Klinkt gaaf! Volgens mij is het ook nog eens goed voor je conditie, haha :D
Heerlijk compliment op je 1e echte werkdagje! :D Dat geeft wel veel vertrouwen toch? :P

Lyanne @Readabook.nl

Wat gaaf allemaal zeg! Ben blij dat je het naar je zin hebt. :)

Chris

we zijn wel wat gewend van je kwa fouten dus dat scheelt, en hoe voelt dat nou, zo'n schaap tussen je benen met zo'n grote vacht en zulke spieren, ik heb er geen ervaring mee dus vraag het maar even XP, en mooi dat je zalm niet zo lekker vindt, hoeven we dat hier niet te eten xD dat geven we wel aan je pa dan xD

PS weten jullie al welk schapp je miste dan XP

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active