Laura in Noorwegen || Gezellig tussen de schapen!

De eerste week is voorbij & Maihaugen

Hallo Allemaal!

Ondertussen zit ik al weer een week in Noorwegen en ik moet zeggen dat het nog steeds een beetje voelt als een droom. Ik heb dan ook echt het gevoel dat ik elk moment naar huis ga terwijl ik nog 7 weken blijf! Natuurlijk geniet ik steeds van elk moment maar het voelt nog steeds heel onwerkelijk..

De dingen die ik leerde in mijn eerste week:
- Bij elke maaltijd is er salade. Jummy! Alleen de tomaat kan ik nog steeds niet zo goed waarderen.
- Mijn darmen zijn volgens mij ook niet zo blij met mij. Aangezien ik veel nieuwe dingen eet die ik nooit at.
- Ik drink heel veel thee en water. Aangezien er geen cola of iets in huis is. Wat ik niet zo erg vind, want dit is ook wel eens goed voor mij!
- Ik heb een obsessieontwikkeld voor druiven.
- Schapen zijn ontzettend leuk!
- Het beeeeeh terug roepen naar de schapen is ook leuk!
- Noors klinkt echt ontzettend leuk en stiekem wil ik het ook leren! (Misschien iets voor als ik terug ben?)
- Sommige woorden lijken heel erg op Nederlands.
- Je moet echt auto kunnen rijden als je ergens wilt komen. Vooral in het dorp waar ik zit.
- De stilte vind ik niet eens zo heel erg! Vooral erg leuk als je af en toe een bel hoort of beeh geroep!
- Noorwegen is echt leuk! En dit is zeker niet de laatste keer dat ik in dit land zal zijn!
- Ik kan beter engels dan ik ooit dacht, net zoals dat ik meer kan dan ik ooit dacht.

Na dit leuke leer lijstje op naar de dag van vandaag!Want zoals ik gisteren al vertelde zouden we vandaag naar het outdoor museum Maihaugen gaan. 's Morgens hielp ik nog een beetje met het voeren en gingen we bij het zieke schaap kijken (233). Het ziet er niet veel beter uit maar aan de andere kant ook weer wel. Want toen wij weg gingen probeerde het een beetje te blaten wat echt heel raar klonk, want het lukte natuurlijk niet zo goed. Toen we terug kwamen van Maihaugen heeft het ook een beetje gegeten en gedronken, dus wie weet gaat het weer de goede kant op? Ik zag trouwens in de verte ook nog een Elk, de deerde al weer! Helaas te ver weg voor een goede foto maar wie weet zie ik ze ooit nog eens van dichterbij..

Maar goed op naar Maihaugen! We waren er zo rond 11 uur en als eerste moesten we natuurlijk betalen, ook regelde Kjersti dat ik met een tour mee kon. Waarbij het meisje die dit deed ook Nederlands praatte! Ze woont namelijk al van jongs af aan in Noorwegen en praat dus Noors en Nederlands. Echt grappig om weer Nederlands te horen. Maar aangezien de tour pas om 12 uur begon gingen we eerst nog langs twee tentoonstellingen van het ontstaan van Noorwegen en oude werkplaatsen. Wat erg leuk was om te zien! Daarna was het tijd voor de tour! Eerst was het volgens mij de bedoeling dat het in het engels zou gaan, maar de vier andere mensen die mee gingen waren Noors en konde niet goed engels. Dus het werdt een Noors/Nederlandse rondleiding. We gingen naar drie gebouwen. De school, een boerderij en de kerk. Echt ontzettend leuk om te zien al die oude gebouwen en natuurlijk de informatie er bij! Toen ik weer terug kwam van detour hebben wewat gedronken en ik at nog een chocolade koekje. Daarna gingen we weer naar buiten, meer oude huizen bekijken alleen was veel dicht dus konden we niet binnen kijken. Ook aten we ergens ons broodop, want dit konden we natuurlijk niet in het restaurantdoen.

Na het oudegedeelte gingen we naar het wat nieuwere gedeelte waar je verschillende huizen zag uit verschillende tijden. Deze waren ook helemaal ingericht naar die tijd. Wat echt grappig was om te zien! Sommige huizen waren mooi en andere ontzettend lelijk. Ook stond er een huisvan mensen die haar grootouders kende. Nou dat is nog eens leuk!

Hierna gingen we naar een soort dorpje waar in de zomer ook verschillende winkels open zijn en personeel mensen uit die tijd naspelen. Iets wat ikzeker nog eens een keer wil zien! En ook omdat ik leuke dingen zag liggen in de winkels die ze bij de souvenier shop helaas niet hadden hihi! Maar het lijkt mijsowieso leuk om daar eens in de zomer te zijn, omdat er dan gewoon meer te doen in. En ze hebben dan ook dieren en dat soort dingen.

Hierna hadden we eigenlijk alles wel gezien en gingen we naar de souveniershop waar we volgens mij wel30 minuten hebben rond gehangen. Want ze hadden gewoon zoveel leuke dingen! Uiteindelijk heb ik vijf kaarten gekocht, eeneland boeken standaard en scrabbel voor op de koelkast. Voorals ik uit huis ga, gewoon omdat dat leuk is! Ik twijfelde ook nog heel erg over een portomonee van Elk huid, maar ik was bang dat ze misschien moeilijk zouden gaan doen op het vliegveld dus liet het uiteindelijk liggen. Ook vond ik het stiekem een beetje duur.. Uiteindelijk betaalde we alles aangezien Kjersti ook nog wat dingen kocht en gingen we weer op huis aan. Waar we even bij het zieke schaap keken en even naar de buren liepen. Aangezien ze daar hooi in grote balen aan het doen waren en deze verpakt werden. Grappig om te zien dat verpakken, hoe ze het plastic er over heen doen! Eenmaal weer terug op de boerderij was het meer rustig aan doen, avondeten en de laatste chocolade cake opeten. Daarna is Kjersti even naar haar ouders gegaan en ik ben hier gebleven, want ze praten toch alleen Noors en daar heb ik niet veel aan! Ondertussen is ze weer terug maar is in de keuken met denk ik haar kraten bezig xD!

En morgen is er weer een nieuwe dag! Waarin we weer een heel aantal schapen gaan wegen waarvan er 30 naar de slacht gaan maandag. Maar hier beginnen we pas rond een uurtje of vier mee dus ik denk dat de rest van de dag gewoon lekker rustig aan gaan doen!

Liefs,
Laura

Reacties

Reacties

Eef

Hoezo Noors leren als je thuis bent?? Waar beter te leren dan in Noorwegen! ;) Vraag gewoon of ze je wat willen leren en download wat lesjes van het internet om mee aan de slag te gaan als je niks te doen hebt :D In ieder geval superleuk om te leren dat je het nog steeds zo fijn vindt daar, en dat dit avontuur dus een goed idee is geweest! Geniet ervan :)

Lauradenkt

Wat superfijn dat je het zo naar je zin hebt!

Chris

het is wel een week te lang daar he, dus kom maar weer gauw thuis XP
en hoezo is je lichaam het niet helemaal eens met wat je eet, tis toch gewoon voedsel dus je maagd past zich wel aan tenzij het rot is en dan wordt het heel pot bezoek met dunne drol en vieze kots xD

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active